Let's move,  The way to enlightment

Waarom meer bewegen doorheen de dag zo belangrijk is

Je kent het wel. Een hele dag online les of thuiswerken en voor je het weet zit je een hele dag op dezelfde stoel. Werk- of schooldag gedaan? Je gaat hangen in de zetel. Het eten is klaar! Weer zit je op een stoel om daarna terug in de zetel te zitten om tv te kijken. Op die manier zit je al snel 8,5 uur (!) per dag, net zoals de gemiddelde Belg. 8,5 uur! Dat is enorm veel! De bewegingsarmoede groeit elk jaar en vooral bij jongeren. Lees hieronder hoe je meer kan bewegen en neem een volgende stap in jouw way to happy healthy.

Bewegingsarmoede

Bewegingsdriehoek
Vlaams Instituut Gezond Leven
Vlaams Instituut Gezond Leven, 2017

Een tekort aan beweging is als iemand minder dan driemaal per week 20 minuten beweegt aan een matige intensiteit. Volgens onderzoek van KULeuven haalt nog geen tien procent de bewegingsnorm voor zijn of haar leeftijd. De beweegnorm voor volwassenen is om 30 minuten matig te bewegen per dag. Haal jij deze norm? Laat het me weten in een commentaar onder dit bericht.

Er is een link tussen bewegingsarmoede en sedentair gedrag. Zeker in tijden van online lessen en thuiswerk zitten we met zen allen te veel en te lang. Je spieren gaan in slaapmodus en daarom heb je op die momenten een laag energieverbruik. Hoe die spieren terug wakker maken? Regelmatige beweging!

Nog meer nadelen aan sedentair gedrag:

  1. Hogere kans op gezondheidsrisico’s zoals vroegtijdig overlijden, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.
  2. Meer spierafbraak
  3. Negatief effect op de stofwisseling

Genoeg redenen dus om regelmatig te gaan bewegen. En dat brengt een heleboel voordelen met zich mee! Eerst en vooral zal je kans op de bovenvermelde gezondheidsrisico’s sterk verminderen. Daarnaast zal je betere bloedwaarden en bloeddruk hebben. Bovendien zal je ook beter slapen én je hart, longen, spieren en botten versterken. Je zou voor minder eens gaan wandelen he!

Dua Lipa Dance Party – Mad Fit

Nog een groot voordeel aan bewegen is dat het ook veel voordelen heeft voor jouw mentale welzijn. In deze tijden kan iedereen wel een boost gebruiken, denk ik. Ik hoor je al denken: ‘Moet ik dan elke dag één uur intensief sporten?’. Het antwoord hierop: helemaal NIET! Je hoeft absoluut niet heel intensief te sporten om voldoende beweging te halen. Een korte wandeling op je eigen tempo of een happy dance sessie in je keuken terwijl je kookt kan al wonderen doen. Kijk hiervoor zeker eens op sociale media om leuke en korte sportsessies te volgen. Mijn favoriet? De Dance Party Workouts van Mad Fit. Dit zijn korte dansworkouts op leuke muziek die ervoor zorgen dat jij weer bakken energie hebt!

Tips om meer te bewegen

In onderstaande vlog kan je mijn 5 tips zien om meer te bewegen tijdens een dag vol online lessen of thuiswerk. Veel succes!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *