The way to enlightment

Waarom maandag geen magische dag is

Vrijdagavond, de avond om het weekend in te zetten. Niets beter dan een lekkere pizza, een goeie bak frietjes of een lekkere pitta. Zalig! Achteraf nog een drankje op café met vrienden (na corona uiteraard) en het weekend is officieel ingezet. Op zaterdag wat klussen in huis of een leuke uitstap gepland. En na een drukke dag een leuke film kijken in de zetel. Met een zak chips (du-uh). Zondagochtend? Starten met een lekker uitgebreid ontbijt en dan lekker languit in de zetel. In de namiddag een koffie met een koekje en voor je het weet is het alweer zondagavond. En dan komt het. Sh*t! Ik heb echt keiveel gegeten dit weekend. Pffff echt niet oké. En dan duiken allerlei negatieve gedachten op in velen hun hoofd. Tot het moment dat ze beseffen dat het morgen maandag is. Magische maandag.

‘Maandag is het zover, dan begin ik met gezond eten en sporten’
‘Vanaf maandag ga ik gezond leven’
‘Maandagochtend ga ik meteen lopen en gezond ontbijten’
‘Ik heb nu pizza gegeten dus het is toch al om zeep, maandag begin ik weer’

Magische Maandag

Zondagavond geniet je nog van een lekker dessertje, maar vanaf morgen is het gedaan. Geen snoepen, geen koeken, geen frisdrank, geen aardappelen, geen… Maandagochtend start met een gezond ontbijt. ’s Middags een lunch met veel groentjes. Geen tussendoortjes, want ja je mag niet meer sneukelen, want je bent op dieet. Je komt thuis van school rond 17 uur en je sterft van de honger. Waar grijp je naar? Inderdaad, alle koeken en zoetigheden die je kan vinden. Lap, het is al om zeep nu. Pfff, het maakt nu toch niet meer uit. ‘Ik begin volgende week wel weer opnieuw’. En je eet de rest van de zak chips op.

Of toch niet…

Herkenbaar? Je bent niet de enige. Bij veel mensen gaat dit in hun hoofd om, elk weekend opnieuw. Maandag lijkt een magische dag te zijn waarop alles plots uit het niets wel gaat en alles helemaal goed gaat. Hoe komt het dan dat dit van korte duur is?

Nog voor je effectief ‘begint’, is er al een verkeerde mindset. Je legt jezelf een heleboel restricties op en focust op negatieve zaken. Je straft jezelf door je niets lekkers meer toe te laten en jezelf bijna te gaan uithongeren. Gevolg? Stress! En als er nu een iets is dat je tegenwerkt in jouw weg naar verlichting, dan is het wel stress. Je hebt stress over iets waar je eigenlijk helemaal geen stress over hoeft te hebben. Eten is iets natuurlijk, iets wat het lichaam nodig heeft om te overleven. En toch is dat voor veel mensen niet zo evident.

Weg naar verlichting

Nu hoor je mij veel spreken over ‘de weg naar verlichting’, maar wat is dat eigenlijk? Met de term verlichting verwijs ik niet naar licht, maar naar loslaten. Loslaten van regeltjes. Loslaten van stress. Loslaten van idealen. Gewoon doen wat voor jou goed voelt, zowel mentaal als fysiek. Door los te laten, zal je minder stress ervaren en ook gelukkiger zijn. Meer kunnen en durven genieten van het leven. En dat is toch waar het allemaal om draait.

Begrijp me niet verkeerd. Ook ik heb soms nog een dipje of de gedachte om maandag ‘opnieuw’ te beginnen. Maar ervaring heeft mij geleerd dat consistentie veel belangrijker is. Heb ik pizza gegeten? Dan moet ik niet extra gaan lopen of de rest van de week enkel slaatjes eten. Dan ga ik gewoon verder zoals ik normaal zou doen. Geen compensatiegedrag. Ik denk dan vaak bij mezelf: als ik 80 jaar ben, wil ik dan echt terugkijken op mijn leven en denken aan die ene pizza die ik at? Nee, daar draait het helemaal niet om. Als ik 80 jaar ben, wil ik teruglachen over alle leuke dingen die ik in mijn leven gedaan heb. Zonder te denken aan de straffen die ik mezelf heb opgelegd.

Nu hoor ik je denken, oké weg naar verlichting allemaal goed en wel, maar hoe begin ik daar in godsnaam aan? In een volgende blogpost geef ik je concrete tips om jouw mindset te veranderen. Tips om te leren loslaten. Ik geef je alvast één gouden tip: wees geduldig en de resultaten komen vanzelf.

3 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *